Рубрики
МЕНЮ
Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (ДАБІ) потрібно терміново реформувати. Чому це важливо - виданню «Коментарі» розповіла народний депутат України IХ скликання (фракція «Слуга Народу»), голова МФО «За велике будівництво» Олена Шуляк
"Про необхідність реформування ДАБІ (Державної архітектурно-будівельної інспекції) не говорив хіба ледачий. Корупційні схеми, вимагання хабарів і тотальний хаос всередині інспекції свідчать про те, що ця інституція віджила своє. Думаю, в ДАБІ й самі це розуміють, оскільки останніми місяцями ми все активніше й болючіше наступаємо на їхні корупційні хвости.
Нині я вже зібрала десятки цікавих кейсів, які справедливо потребують розголосу (публічно розглядаємо ці справи під час засідань нашої ТСК з розслідування корупції в ДАБІ). Про деякі з них, власне, розповім. Думаю, вам буде цікаво, як пов’язані між собою недобудови, проблеми в бізнесі та чиновники архітектурно-будівельної інспекції.
Не секрет, що наша будівельна сфера має велику проблему з недобудовами і довгобудами. Тисячі інвесторів у житлову нерухомість вкладають кровно зароблені в об’єкти будівництва, а потім не отримують своїх квартир (або отримують гіршої якості). Серед найвідоміших історій в столиці зокрема – ситуація з "Укрбудом".
ЖК "Чарівне місто" з найбільшою кількістю інвесторів серед об’єктів цього забудовника після великої паузи в будівництві з полегшенням видихнули. Адже холдингова компанія "Київміськбуд" забрала цей об'єкт "під своє крило", і це дозволило найближчим часом почати будівництво й продаж квартир у зазначеному комплексі. Власне, таку життєствердну новину ми дізналися ще 13 жовтня від президента "Київміськбуду".
За 5 днів ситуація неочікувано змінилася. 19 жовтня на скриньку нашої ТСК з розслідування можливих фактів корупції в ДАБІ надійшов лист від "Київміськбуду" та інвесторів "Чарівного міста". З'ясувалося, що 90% об’єктів "Київміськбуд" вже прийняв і навіть розпочав процес відновлення робіт на будмайданчиках. Важливо, що цей процес (у зв’язку зі зміною суб’єктів будівництва) має бути формально узаконений шляхом внесення змін до раніше отриманих дозволів на будівельні роботи. І це має робити ДАБІ. Ну як робити… "Київміськбуду" не внесли необхідні зміни до вже існуючого дозволу. Очевидно, знову з’явилася 1001 причина, як справу на дві хвилини розтягнути на місяці з метою отримання неправомірної вигоди. Дозволю собі так стверджувати, бо це не перша подібна історія. Так, наприклад, я вже не перший місяць входжу до апеляційної ради, що розглядає скарги на дії інспекції при Херсонській ОДА. На перше засідання до нас звернулося аграрне підприємство з Нової Каховки, яке протягом останніх трьох років сплатило 256 млн грн податків. Це стовідсоткові іноземні інвестиції, це сотня робочих місць із "білими" зарплатами. Ще у 2018-му вони вирішили збудувати склад, щоб зберігати свої міндобрива. Взяли найкращих підрядників, архітекторів тощо, але понад 200 днів ДАБІ відмовляла у видачі сертифікату на 2000 метрів квадратних.
Я погодилася допомогти за умови, що вони за жодного тиску не погодяться платити хабарі. Та й там і не збиралися, бо іноземні засновники не допускають корупції.
Ми розбирали, що заважає введенню в експлуатацію. Виявилося, в ДАБІ причепилися до дрібниці, яку можна виправити за хвилини. Та все одно документи їм не видали.
Тоді я пішла до прем'єр-міністра. Він запросив голову ДАБІ, і ми ще раз розібрали цей кейс. В результаті документи підприємству таки видали, але його директор зізнався: не відчуває велику силу "перемоги", бо понад 200 днів вони втрачали кошти і не користувалися складськими приміщеннями (змушені були їх орендувати). На прикладі цієї історії бачимо, як в ДАБІ легко і просто ставлять "палки в колеса" малим підприємствам. То що вже говорити про великі (з яких потенційно можна "збити" більше)?
… Але особливо розмірковувати тут нема над чим: у великих підприємств через ДАБІ просто великі проблеми. Як доказ цьому, розповім ще одну цікаву історію. В Україні вже 28 років діє величезна компанія "Нібулон", яка є однією з лідерів на аграрному ринку. За дохідністю вона 7-ма серед усіх холдингів України (або 3-тя серед аграрних компаній). Тільки уявіть, скільки це інвестицій, сплачених податків та робочих місць із "білою" зарплатою! Цьогоріч там захотіли зміцнити свої потужності, але ДАБІ не давала можливості їм будувати і не надавала дозвіл. Ситуацію владнати вдалося – спільними зусиллями нашої апеляційної ради за два тижні, без хабарів і договорняків, потрібні документи таки отримали. Зараз про цей кейс почули підприємства в різних регіонах і просять у себе створити подібну комісію, щоб захищати свої інвестиції. Але так бути не має! Ну не повинні депутати, представники самоврядування, правоохоронці тощо стояти над чиновниками ДАБІ і контролювати, щоб вони не трусили бізнес наче грушу. Погоджуєтеся?
Просто розповіла про сумнівні речі, які процвітають в інспекції і яких треба якомога швидше позбутися. Як саме? Особисто вихід бачу в наступному. Державі повинні залишитися лише об'єкти підвищеної небезпеки: як-от АЕС чи шляхопроводи. Приватний сектор зі свого боку контролюватиме процеси руками фізичних осіб із хорошими знаннями, підтвердженими сертифікатом.
Повертаючись до держави та її функцій в історії реформування ДАБІ, важливо, щоб в країні здійснювався нагляд за всіма учасниками будівельного ринку. А важелів для цього у неї стає все більше. Наприклад, запущена нами електронна система в будівництві дає змогу отримати дані про всі проєкти, до того ж вона керує ризиками. Саме тому важливо, щоб уряд вчасно розробив відповідні нормативно-правові акти згідно з планом її впровадження.
Ну і насамкінець - про те, що єдиного універсального рішення щодо реформування ДАБІ не існує. Роки вседозволеної корупційної діяльності загнали вітчизняну будівельну сферу в серйозну прірву. Але це не вирок. І все, про що написала вище, має реальні шанси наблизити нас до світла в цьому тунелі, запровадивши чесні правила гри для держави й ринку.
Впевнена, Україні вдасться напрацювати найоптимальніший шлях реформи і нарешті її повноцінно запустити".
Новости партнеров
Новини