ДУМКИ

Андрій Рязанцев : Чому розвалюється Укрзалізниця - і як її врятувати

11-12-2020 17:12

0

Андрій Рязанцев

кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця»

Кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев підвів на прохання видання «Коментарі» підсумки року та окреслив перспективи Укрзалізниці

"У 2020 році ми спостерігали постійне падіння показників Укрзалізниці. Безумовно, вплинула корона-криза. Але не тільки вона.

Навесні повідомлялося про падіння (до 15%) обсягів перевезень по співвідношенню місяць до місяця. Але в другій половині року ситуація почала змінюватися. За підсумками 9 місяців повідомлялося лише про 4,3% падіння обсягів перевезень.

При цьому збитки компанії за результатами трьох кварталів склали близько 12 млрд грн. А за підсумками року збитки можуть скласти 14-15 млрд.

Слід сказати, що результат минулого року УЗ - близько 2,5 млрд грн. доходу. Тобто, ми маємо різницю рік до року в мінус 16-17 млрд. З огляду на знос в 90% - ми впевнено йдемо в сторону розвалу компанії.

Одна з причин проблем - відсутність чіткого розуміння з боку власника завдань, що стоять перед компанією. УЗ повинна бути соціально-орієнтованою? Або бізнес-орієнтованою? Або це має бути щось середнє?

При відсутності чітких орієнтирів не можуть бути досконально розроблені KPI (від англ. Key Performance Indicators - Ключові показники ефективності) для вертикалі керівництва.

Крім того, великою проблемою, як ми побачили в цьому році, став Наглядова рада. Від її діяльності очікувалося поліпшення взаємин, зменшення проблемних питань як з власником (державою і її органами), так і з основними клієнтами (майже всі олігархи, тому що більше 60% вантажоперевезень виконує УЗ, включаючи експортні).

На жаль, до складу Наглядової ради потрапили люди, які мають віддалене відношення до залізниці. Крім того, вони були залежні від різних груп впливу.

Ми це побачили на прикладі тих же коліс, які намагаються продати УЗ за завищеною ціною. Є десятки інших прикладів, які свідчать, що члени Наглядової ради займаються відстоюванням комерційних інтересів третіх осіб. І зовсім не займаються інтересами УЗ.

Відбувалося знищення Наглядовою радою топ-менеджменту компанії, середньої ланки. Це призвело до негативних наслідків безпосередньо в виробничих процесах, до падіння обсягів перевезень.

Крім того, були порушені міжнародні кредитні зобов'язання. Як наслідок - ми стоїмо на порозі повноцінного дефолту УЗ, який може перерости в банкрутство.

Щоб ситуація, аналогічна 2020-му, не повторилася в 2021-му, Кабмін повинен якнайшвидше чітко сформулювати завдання менеджменту компанії - і змінити склад Наглядової ради. Щоб уже новий під себе сформував і нове правління УЗ. Все це потрібно зробити в стислі терміни.

Якщо в компанію прийде команда, націлена на чіткий результат, окреслений власником, ситуація може кардинально змінитися протягом декількох місяців".



Новости партнеров


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!