Рубрики
МЕНЮ
Про запуск ринку землі і недавнє ухвалення пов'язаних з цим законопроектів виданню «Коментарі» розповів заступник голови Всеукраїнської аграрної раді, член Наглядової ради Української ради бізнесу Михайло Соколов
На даний момент земля передана громадам на підставі рішення голови Держгеокадастра і указу президента. Але це не дуже грамотно з правової точки зору. Повинен бути відповідний закон, щоб надалі це рішення не змогли піддати ревізії. І цим законом став №2194, в якому передача землі громадам - одне з основних положень.
Ризиків немає ніяких, а все, що такими називають, - нахабна брехня і спекуляція. При передачі земель ОТГ якщо і буде корупція, то на місцевому рівні, а не на центральному. Але місцеві депутати підзвітні місцевій громаді, яка власне і зацікавлена в тому, щоб ця земля використовувалася ефективніше. А в Держгеокадастрі були зацікавлені в тому, щоб розпродавати землю не на благо суспільства. І ми зараз бачимо результати роботи попередньої системи.
З 2017 року в нас вкрали приблизно 5 млн гектарів землі на суму 10 млрд доларів. Вони нібито були роздані в рамках безкоштовної приватизації, але чомусь багато людей не змогли отримати свої два гектара. Отримали тільки обрані, а зараз чомусь цю землю купили інші обрані. Спрацювала схема з оформленням землі на підставних осіб, з подальшим її перепродажем за заниженою ціною кому потрібно було.
У законі немає норми, що дозволяє купувати землю іноземцям. Законодавство діє в сукупності. У нас прийнято закон про ринок землі, де прямо сказано, хто може купувати цю землю. І там чітко сказано, що не просто іноземці, а навіть ті українські компанії, у яких серед засновників є хоч хтось крім громадян України, не можуть купувати землю. Там дуже жорстко прописана модель, я це знаю, тому що ми писали її самі. Ця пропозиція Всеукраїнської аграрної раді, ми над цим довго працювали, і ще до того як з'явився закон, обговорювали цю тему з багатьма фахівцями. Ніхто не зміг знайти в цьому формулюванні будь-яку лазівку, і саме ця норма увійшла в текст закону.
В окремих нормах закону №2194 немає слова "українських", і до цього чіпляються його противники. Але це не змінює того, що є в основній нормі. Досить, що в одному місці вказано, кому можна її продавати.
Електронні аукціони - це вже інший законопроект. Мова про прийнятий 18 травня Верховною Радою у другому читанні та в цілому проект закону № 2195 про продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них через електронні аукціони. Вони повинні працювати за принципом Прозорро. Це означає, що повинен бути дворівневий майданчик, коли у вас аукціон проводиться не на одному електронному майданчику, а коли їх маса. Вони заздалегідь підключені до системи, і під час кожного аукціону покупці можуть користуватися послугами будь-якого електронного майданчика.
Чому це важливо? Таким способом можна позбутися непотрібних покупців, у яких "залипнула" кнопка, і вони не змогли зробити ставку і т.д. Ми вже бачили, як це все відбувається, коли потрібно через аукціон продати землю потрібним людям. Ось коли система працює за принципом Прозорро, то вже не домовишся з такою кількістю майданчиків. Якщо хтось захоче "пограти", то їх заблокують. Тому це правильний, потрібний закон, що прибирає корупцію і робить електронні аукціони прозорими і стійкими до різних махінацій.
Ринок землі запускається законом, який вже прийнятий. Він говорить, що фізичні особи зможуть купувати і продавати землю з 1 липня 2021 року. Це діюча норма. Закони №2194 та №2195 не містять в собі пунктів, які ці норми скасовують або запускають. Вони про те, щоб поліпшити систему адміністрування земельних ресурсів і зробити ринок землі більш ефективним, а земельні відносини в цілому менш корумпованими. Це нормальні дерегуляційні закони, які в принципі потрібно було приймати в незалежності від того, є у нас ринок землі чи ні. Але безумовно, в зв'язку запуском ринку землі, актуальність цих норм зросла.
І ще один момент. Запуск ринку землі - це в тому числі і продаж прав оренди землі, яка належить державі. І нам необхідно мати діючий закон, який встановлює, що відповідна земля буде продаватися на нормальних аукціонах, якими неможливо маніпулювати на користь обраних осіб, щоб уникнути покупки ними державних земель за дешевою ціною.
Новости партнеров
Новини