У Верховній Раді
зареєстровано законопроєкт №13602 про реформу та "перезавантаження"
Державного бюро розслідувань. Ініціаторами виступили 14 народних депутатів з
фракцій "Голос", "Європейська солідарність" та "Слуга
народу". Йдеться про зміну принципів формування та функціонування ДБР — з
акцентом на незалежність і ефективність. Про те, чим ця ініціатива
відрізняється від попередніх спроб реформувати силові структури, Коментарі.юа
запитали у народного депутата від “Голосу” Ярослава Юрчишина.
Зараз ми маємо кілька
яскравих зразків, коли на формування правоохоронних структур антикорупційних чи
економічних за умов незалежного конкурсу мають шанс отримати нову якість,
більший рівень політичної незалежності, більшу довіру, звісно, більшу суспільну
довіру у порівнянні з іншими правоохоронними органами. І в цьому випадку є
хороші приклади, як Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована
антикорупційна прокуратура, а зараз на черзі Бюро економічної безпеки. Тобто ми
розуміємо, що система працює за наступним принципом: правоохоронні структури не
можуть бути вмонотовані і діяти за принципом залежності, бо тоді є
недоторканість влади.
Ми бачимо, що використання
Державного бюро розслідувань, яке, в принципі, мало б бути аналогом ФБР США з
достатнім рівнем незалежності, з достатнім рівнем адміністративної
самоврядності, але на жаль, до цього не привело. Тому пропозиція і принцип
банально на загал - це на початковому етапі проведення зовнішнього аудиту роботи і
діяльності, за негативними висновками якого можна звільнити керівництво. Модель ДБР зараз суперечить Конституції, так як голову призначає Президент, що є перевищенням його повноважень.
Чи буде кулуарне блокування, то тут дуже залежить насправді
від координації дій і запиту з боку українського громадянського суспільства і
наших міжнародних партнерів про те, що ДБР не виконує якісно своїх правоохоронних функцій, але дуже активно використовується як елемент тиску на вибори,
бізнес-спільнот. Тому, якщо буде спрямований спільний запит з боку суспільства,
а бізнес-спільнота цей запит вже сформувала, і наших міжнародних партнерів, то,
в принципі, є великий шанс, що в умовах перезавантаження ДБР потрапить в одну з
наступних дій з нашими європейськими партнерами.
ДБР разом з Митницею, БЕБ, Податковою - це такий бермудський чотирикутник української правоохоронної і
податкової системи, який не дає можливість розвиватися бізнесу, не дає
можливість сформувати економічне партнерство, бо в будь-який момент суто
політичного чи іншим методом мотивованого звернення, до вас може заявитися ДБР, розпочати обшуки та інші дії.