Народний депутат IX скликання, блогер та письменник
Народний депутат відповів на застереження НАБУ та САП і пояснив, що документ стосується виключно бізнесу, а не обмеження антикорупційних розслідувань.
У Верховній Раді готуються до другого читання
законопроєкту № 12439. НАБУ та САП попереджають, що документ може створити
загрози для розслідування топкорупції. Один із авторів законопроєкту, народний
депутат Максим Бужанський, у коментарі наголосив, що ці застереження є
безпідставними.
"Перш за все, представники НАБУ та САП брали постійну
участь у роботі комітету разом з бізнесом із підготовки цього законопроєкту. І
ми там не бачили принципової позиції проти. Навпаки, вони підтримали прийняття
в цілому. Це перше.
Друге — цей законопроєкт жодним чином, підкреслюю —
жодним чином не стосується НАБУ та САП взагалі. Цей законопроєкт жодним чином
не заважатиме боротьбі САП та НАБУ з корупцією. Він стосується захисту бізнесу
під час кримінального провадження.
Цей законопроєкт спрямований на те, щоб не було тиску
на бізнес з боку всіх правоохоронців без винятку, щоб не було зловживань, щоб
дотримувався принцип змагальності при розслідуванні кримінальних справ і
розгляді їх у суді.
Я нагадаю, що буквально місяць тому, 21 липня, НАБУ та
САП заявляли про те, що вони не згодні, про неприпустимість обшуків, слідчих
дій без санкцій суду стосовно своїх співробітників. Чому вони займають таку
позицію стосовно своїх співробітників, але вважають, що бізнес можна обшукувати
без санкції суду?
Цей законопроєкт пропонує звести перелік із більше ніж
100 підстав, 100 статей, до мінімального: до статті "державна зрада", до
статті, яка стосується хабара, загрози життю та здоров’ю та збереження доказів.
Все інше (я про слідчі дії) — вибачте, через отримання санкції суду.
Що тут поганого? Що заважає працювати НАБУ та САП?
Необхідність отримати санкцію в суді? Я не бачу тут жодних складнощів. У них є
свій окремий суд — ВАКС, вони добре з ним співпрацюють. Жодних перешкод на те,
щоб отримати дозвіл суду, у них немає.
Тепер далі, стосовно роз’яснень. Уявіть собі, бізнес
офіційно звертається до державного органу з запитом: просимо надати
роз’яснення, як нам працювати в тій чи іншій ситуації? До митниці, до
податкової, до центральних органів, не до рівня місцевих, районних. Отримує
таке роз’яснення на сайті або листом у відповідь. Виконує його. Скажіть, будь
ласка, як можна після цього з цього приводу бізнес притягувати до
відповідальності?
Якщо було перевищення повноважень з боку того, хто
надав ці роз’яснення, його можна притягнути до відповідальності. НАБУ нам під
запис підтвердило на засіданні комітету, що так, в них є такі повноваження.
Якщо було зловживання впливом — так, можна притягати держслужбовця. НАБУ
підтвердило, що вони можуть це робити. Якщо була корупційна змова — ну добре,
притягуйте. НАБУ сказало, що вони можуть. А у всіх інших випадках, будь ласка,
не чіпайте бізнес.
Ми весь цей день отримуємо листи від усіх
бізнес-асоціацій. От щойно прийшов лист до ВР від "Маніфест 42", від "Дія.Сіті".
Всі наполягають на тому, щоб цей законопроєкт був прийнятий. І був прийнятий
саме в такому вигляді. Більше того, вибачте, але правоохоронний комітет
сприймає таку позицію НАБУ та САП як тиск на народних депутатів, як втручання в
їхню діяльність. Мені здається, це трохи виходить за рамки їхніх повноважень.
Ми все ж таки очікуємо, що вони будуть займатися боротьбою з корупцією, а не
політичною боротьбою".