Блог

Дмитро Соболєв : Які ризики містить виконання Держбюджету-2022

Схвалений Держбюджет України на 2022 рік має певні «тонкі місця» з точки зору корупційних ризиків

1

comments6208

Дмитро Соболєв

Експерт в сфері фінансів

Кандидат економічних наук, радник податкової та митної справи 1 рангу

При доопрацюванні проекту Держбюджету-2022 до ІІ читання, особливо при його розгляді парламентаріями в Комітеті ВРУ з питань бюджету, текст законопроекту був доповнений дивними з юридичної точки зору статтями, на кшталт «у порядку винятку» або «як виняток» з положень Бюджетного кодексу України поділ коштів за визначеними бюджетними програмами (переважно це субвенції і дотації місцевим бюджетам та «консолідовані» бюджетні програми формування окремих «фондів» які у порушення того ж Бюджетного кодексу не були розподілені між розпорядниками коштів) має здійснюватися спеціальними комісіями, які створюються відповідними центральними органами виконавчої влади із включенням до їх складу народних депутатів – переважно членів бюджетного комітету (не менше 50 відсотків складу такої комісії).

Такий спосіб унормування проблеми розподілу «консолідованих» бюджетних програм (тих, які не розподілені прямими нормами закону про бюджет) не відповідає засадам поділу влади на окремі гілки – законодавчу і виконавчу, а саме народні депутати – члени Комітету ВРУ з питань бюджету (а також з питань освіти, науки та інновацій) набувають функцій саме виконавчої влади. Це містить корупціогенний ризик. 

Таких «специфічних» статей не менше шести в тексті закону про бюджет на 2022 рік та стосується щонайменше 11 консолідованих бюджетних програм, серед яких: "Реалізація Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки", "Субвенція місцевим бюджетам на придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти", "Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля", «Здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій», "Субвенція місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери", "Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти", "Субвенція місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти", "Субвенція місцевим бюджетам на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів", "Субвенція місцевим бюджетам на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти".

Тобто, прийнято рішення про розподіл не менше 24,1 млрд грн коштів державного бюджету, який не відповідає ані Бюджетному кодексу України, ані загальним принципам програмно-цільового методу бюджетування, який декларується всіма керівними документами у бюджетному процесі.

Взагалі, якщо оцінювати набір статей тексту закону про державний бюджет на 2022 рік, які умовно можна розділити на «спеціалізовані» (наявність яких регламентується Бюджетним кодексом України) – перші 15 статей тексту (загальні параметри, обмеження боргу, соціальні стандарти і т.п.), і решту «доповнюючих» статей (21 стаття + прикінцеві положення), які регламентують бюджетні правовідносини, що виходять за межі регламентації Бюджетного кодексу, то не важко переконатися, що не менше 14-ти статей (або мовою цифр – 67%) присвячені розподілу коштів, що не відповідає основним принципам програмно-цільового методу і принципу прозорості в бюджетному процесі, або мають припис «як виняток» з положень Бюджетного кодексу України. 

За такої ситуації чи не варто замислитися законодавцям про те, що Бюджетний кодекс України віджив своє у ролі кодифікованого закону для складання і виконання законів про бюджет, і доцільніше його перейменувати в «Методичні рекомендації з складання, виконання і звітування в бюджетній системі України», які матимуть переважно рекомендаційний характер як для самих законотворців, так і для органів виконавчої влади?

Але говорячи серйозно, то Міністерству фінансів та Комітету ВРУ з питань бюджету, за наслідками виконання державного бюджету в І кварталі 2022 року варто напрацювати узгоджені зміни до закону про державний бюджет, щоб відповідний розподіл консолідованих бюджетних програм між головними розпорядниками коштів бюджету та між місцевими бюджетами відбувався без застосування «виняткових» механізмів.

comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора

Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!