logo_ukra

Coinspot 08.07.2020

BTC/USD

9301.97

ETH/USD

242.55

LTC/USD

44.80

НБУ 08.07.2020

USD/UAH

27.20

EUR/UAH

30.60

RUB/UAH

0.38

comment

Рубрики

comment

МЕНЮ

Головна Статті Бізнес інфраструктура Аудит автодоріг: як з 16 травня Україна почне вирішувати дорожню проблему
commentss НОВИНИ Всі новини

Аудит автодоріг: як з 16 травня Україна почне вирішувати дорожню проблему

Аудит автодоріг – нова спроба української влади вирішити проблему плачевного стану вітчизняних доріг. Закон, що регулює цей аудит, набуде чинності вже 16 травня і саме час роз'яснити, що за підхід запропонувала Верховна Рада і як його будуть реалізовувати на практиці

12 травня 2020, 18:30 comments2739
Аудит автодоріг: як з 16 травня Україна почне вирішувати дорожню проблему

Українські автомобільні дороги давно стали притчею во язицех, виправити яку обіцяє кожна влада, обираючи для цього різні шляхи. З 16 травня має запрацювати новий спосіб, запропонований "Слугами народу". У чому полягає чергова спроба привести в порядок дорожнє господарство країни і чи допоможе це вітчизняним автолюбителям, розбиралися "Коментарі".

Аудит автодоріг: закатати в асфальт десятки мільярдів

Хоча стан вітчизняних автомобільних доріг традиційно оцінюється невисоко як владою, так і пересічними українцями, їх фінансування щороку зростає і сягає десятків мільярдів гривень.

Ще в 2016 році тодішній міністр інфраструктури України Володимир Омелян заявив, що для появи в Україні автодоріг "європейської якості" необхідні щорічні інвестиції близько 50 мільярдів гривень. Заявленого рівня країна досягла в 2018 році, коли в листопаді під час інспектування дорожніх робіт в Житомирській області Омелян сказав, що за підсумками року фінансування галузі складе майже 50 мільярдів гривень, 32,6 млрд з яких пішли безпосередньо з Дорожнього фонду.

В 2019-му на автошляхи було закладеніо в Держбюджеті 56 млрд грн і дійсно, минулий рік став рекордним для країни за рівнем капіталовкладень в цю сферу.

У 2020-му рекорд повинен бути знову оновленим - спершу в Держбюджет було закладено 74,4 млрд грн, а потім в рамках анонсованої широкомасштабної будівельної програми "Велике будівництво" на дороги обіцяли направити 113 млрд грн. Зрештою, у березні зупинилися на заявлених раніше 75 млрд грн.

Однак, незважаючи на зростання фінансування, незручних запитань до українських автомобільних доріг менше не ставало, і в результаті влада зайнялися поліпшенням їх якості.

Аудит автодоріг: за приклад взяли Європу

У вересні в Україні набули чинності нові будівельні норми з проектування доріг, в рамках яких влада обіцяла більш широко використовувати нові технології будівництва, спрямовані на зростання якості, такі як: геосинтетики, модифікований бітум для асфальтобетонних доріг та спеціальні перевантажувачі асфальтобетонної суміші.

Вже в перший день своєї роботи, 29 серпня, Верховна Рада IX скликання зареєструвала законопроект №1061 "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України з управління безпекою автомобільних доріг".

Втім, вже 5 вересня документ був відкликаний на доопрацювання, 9 вересня поданий на розгляд і 12 вересня прийнятий у першому читанні. Ще місяць знадобився на прийняття у другому читанні і стільки ж – на підпис Президентом України. Згідно з текстом законопроекту, вступити в законну силу його норми повинні 16 травня 2020 року.

Головним пунктом у законопроекті, запропонованому народним депутатом від партії "Слуга народу" Олександром Кубраковым, повинно було стати перейняття європейського досвіду в справі проектування і будівництва автомобільних доріг, що виражалося в необхідності проведення аудиту.

Аудит автодоріг: навіщо він Україні

У пояснювальній записці до законопроекту його автор обґрунтовує необхідність аудиту ситуацією на автошляхах України та міжнародним досвідом, зокрема Великобританії, де аудит проводиться протягом 30 років, що сприяє зростанню безпеки.

Так, за даними Олександра Кубракова, ризик травм і загибелі на українських автодорогах в 5-6 разів вище, ніж в середньому по Європі, що обходиться Україні, за даними експертів Світового банку, в 4,5 млрд дол. США економічних втрат щорічно. Згідно з офіційною статистикою, в 2019 році на українських автошляхах було травмовано 32 736 осіб і загинули 3454 людини.

Запровадження аудиту, на думку автора закону, повинно сприяти зростанню безпеки на вітчизняних автошляхах, економії коштів і зменшенню соціальних витрат і витрат на медичне обслуговування за рахунок зниження  кількості ДТП. Більше того, як вважає нардеп, це може допомогти зростанню економіки і зменшити витрати на будівництво доріг, оскільки введення нових норм може зацікавити європейські фонди та інвесторів вкладати кошти в українські автошляхи, що спричинить створення нових робочих місць.

Аудит автодоріг: коли і як запрацює

Новий документ вносить цілий ряд статей в Закон України "Про автомобільні дороги" в яких висуває вимоги як до майбутніх аудиторів автодоріг, так і до проведення самого аудиту.

Так, аудит безпеки автомобільних доріг, відповідно до статті 50 Закону України "Про автомобільні дороги", повинен проводитись:

– на стадії техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) – до проведення експертизи проекту при будівництві нової автомобільної дороги;

– на стадії підготовки проекту або робочого проекту до проведення експертизи проектів будівництва автомобільної дороги у відповідності з класом наслідків об'єкта аудиту безпеки автомобільних доріг;

– на стадії після введення в експлуатацію – протягом одного року з дня введення в експлуатацію.

Крім аудиту не рідше 1 разу кожні 3 роки повинна проводитися перевірка безпеки автодоріг загального користування.

Результати аудиту оформляються у вигляді звіту, який подається власнику або балансоутримувачу автодороги в особі держави чи органів місцевої влади.

Аудит автодоріг: кому доручать перевірки

Нормами законопроекту також прописані вимоги до осіб та організацій, уповноважених проводити аудит автомобільних доріг, які розробляє центральний орган виконавчої влади – Міністерство інфраструктури України.

Аудитори зобов'язані пройти спеціальне навчання, але до нього допускаються далеко не всі. Кандидати повинні відповідати наступним вимогам:

– мати вищу освіту за ступенем бакалавр, спеціаліст або магістр за спеціальністю будівництво та цивільна інженерія галузі знань архітектура і будівництво;

– мати стаж роботи з проектуванням автомобільних доріг і/або організацією безпеки дорожнього руху не менше трьох років.

По закінченні курсів аудитор отримує сертифікат на право проведення аудиту безпеки автомобільних доріг строком на 5 років, що наголошується в спеціальному реєстрі аудиторів автодоріг.

Як свідчить закон, фізособи, що мають сертифікат аудитора, можуть укладати договори на надання професійних послуг з власником, балансоутримувачем автодороги, або з фірмою, яка може залучати таких аудиторів. Разом з тим, щоб знизити корупційні ризики, проводити аудит та перевірку безпеки автодоріг заборонено аудитору, якщо він виступає проектантом або підрядником будівництва автошляху або якоїсь її ділянки.

Аудит автодоріг: ціна питання

Аудит безпеки автодоріг, згідно з законопроектом, має здійснюватися виключно на договірних засадах, що природним чином підвищує вартість будівництва. Разом з тим, за даними автора законопроекту, вартість проведення аудиту складе менше, ніж 5% від вартості будівництва автодороги, що в будь-якому випадку набагато менше шкоди державі, викликаної наслідками ДТП.

Що стосується конкретних цифр, то Олександр Кубраков наводить розрахунки, згідно з якими в залежності від категорії дороги витрати на аудит складуть від 10 000 до 14 500 гривень за один кілометр. Середня вартість будівництва 1 км автодороги I категорії, за даними "Укравтодору", – 5-6 мільйонів дол. США.

Зазначимо, що свої підрахунки автор законопроекту Олександр Кубраков зможе перевірити вже в статусі директора "Укравтодору", керівником якого він став ще в листопаді. А 3 грудня він офіційно зняв з себе депутатські обов'язки.

"Підводні камені" аудиту: від корупційних ризиків до відсутності аудиторів

Зрозуміло, що закон, який повинен вступити в силу 16 травня, не здатний вирішити проблему українських автодоріг і несе в собі безліч "підводних каменів". Одним з них стає забезпечення реальної, а не задекларованої "незалежності" майбутніх аудиторів автодоріг України.

Так, фактично всі повноваження з аудиту, починаючи з вимог до майбутніх аудиторів, їх підготовки, видачі їм сертифікатів і закінчуючи визначенням порядку проведення власне аудиту безпеки автодоріг лежить на Міністерстві інфраструктури. Все це, безсумнівно, додає корупційних ризиків і спокус чиновникам видавати сертифікати аудиторів і залучати до аудиту "потрібних" осіб.

Але головний підводний камінь прихований в перехідних положеннях законопроекту, який вводить в дію закон через шість місяців з дня його опублікування, крім абзацу п'ятого підпункту 12, пункту 2, розділу I законопроекту. Згідно йому, проводити аудит міжнародних автомобільних доріг можна тільки з 1 січня 2021 року, а національних автошляхів – через 2 роки після його публікації, тобто 17 листопада 2021 року. Цей час, як заявили в Мінінфраструктури, необхідний для підготовки кваліфікованих аудиторів.

Втім, якщо майбутній аудитор має сертифікат на право проведення аудиту безпеки автомобільних доріг в країнах ЄС, то він може проводити аналогічну роботу і в Україні вже з 16 травня.

Як раніше писали "Коментарі", депутат з "Слуги народу", згідно з даними журналістів, отримує мільйони з бюджету за неякісний ремонт доріг.


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб першими дізнатися про найважливіші події!


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Новини партнерів

Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!