Чому падають українські літаки: 10 найрезонансніших катастроф та їх причини

Авіакатастрофи за участю українських літаків відбуваються досить часто, але найбільш резонансним стала катастрофа «боїнга» в Ірані 8 січня

В ніч із 7 на 8 січня в небі над Іраном сталася трагедія – Boeing 737-800 авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" з 166 пасажирами на борту і 11 членами екіпажу, який прямував з Тегерана до Києва, через кілька хвилин після зльоту пішов у піке і розбився на очах сотень очевидців. Іранські військові 11 січня офіційно визнали, що збили український літак авіакомпанії "МАУ", однак це було "ненавмисно".

Вижити не вдалося нікому. Серед загиблих пасажирів 13 дітей віком до 10 років і ще стільки ж підлітків. 11 осіб, включаючи весь екіпаж і 2 пасажирів – громадяни нашої країни. Також серед жертв числяться іранці (їх більше всіх – 82 людини), канадці (63), шведи (10), афганці (4), кілька німців та британців.

Авіакатастрофа стала першою за все існування "МАУ" і найбільшої за всю новітню історію України. На жаль, це далеко не перше падіння літака, що належить вітчизняним авіакомпаніям. "Коментарі" відібрали найбільш резонансні з них.

Падіння українських літаків: 17.12.1997

В околицях грецького міста Салоніки розбився Як-42, взятий в оренду компанією "Аеросвіт" у Львівських авіаліній.

Рейс 241 за маршрутом Київ-Одеса-Салоніки виконувався літаком Boeing 737, проте через технічні неполадки в аеропорту Одеси він був замінений "Яком". Через високу хмарніть над Салоніками борт сильно відхилився від посадочної смуги і був змушений зробити другий захід. Внаслідок фатальної помилки екіпажу і диспетчерів лайнер врізався в схил гори Пенте-Пігадія. Всі 62 пасажири і 8 членів екіпажу загинули. У тому числі теща відомого українського футболіста Олега Протасова і дочка дворазового олімпійського чемпіона з біатлону Івана Бякова.

Уламки аварії знайшли не відразу – заважала погода. Греки взялися за пошуки грунтовно: у рятувальній операції взяли участь близько 5000 чоловік, а літаки і вертольоти ВПС Греції зробили 167 вильотів. Під час одного з них розбився військово-транспортний літак C-130 грецьких ВПС, падіння забрало життя ще 5 осіб. Два авіадиспетчери Салонікського аеропорту, звинувачені у ненавмисному вбивстві і порушенні правил роботи, були засуджені до 5 років тюремного ув'язнення.

Падіння українських літаків: 23.12.2002

На підльоті до іранського міста Ісфахан зазнав аварії літак АН-140, який належав авіакомпанії "Аероміст-Харків" і слідував за маршрутом Харків – Трабзон (Туреччина) – Ісфахан (Іран). Борт перевозив співробітників Харківського авіаційного заводу, а також топ-менеджмент ряду українських і російських авіакосмічних компаній ("Авіоніка", АНТК "Антонов", "Аеросила", "Інтерамі", "Рубін") для участі в урочистій церемонії першого офіційного польоту ліцензійної версії українського "Ан" – Iran-140.

Літак зіткнувся з гірською грядою за 70 км від Ісфахана. 39 пасажирів і 6 членів екіпажу загинули. Офіційною причиною авіакатастрофи була названа помилка пілотів в умовах поганої видимості. За даними транспортної прокуратури, машина була повністю справна, а пілоти мали високу кваліфікацію, що надалі породило конспірологічні теорії про можливу диверсію або заправку борту некондиційним пальним.

Падіння українських літаків: 26.05.2003

Недалеко від турецького містечка Мачка зазнав катастрофи Як-42Д авіакомпанії UM Airlines. Борт прямував з Кабула в іспанську Сарагосу з двома дозаправками в Киргизії і однією – у Трабзоні, перевозячи іспанських миротворців з Афганістану додому. За 30 км від трабзонського аеропорту при заході на посадку літак зіткнувся зі схилом гори на висоті 1400 м.

На борту перебувало 75 осіб, включаючи основний і змінний склад екіпажу чисельністю 6 осіб і одного флайт-менеджера. В остаточному висновку комісії з розслідування обставин катастрофи було названо її 14 причин. У їх числі: втома екіпажу, який на той момент працював без відпочинку 23 години; нестача пального; відсутність достатнього досвіду польоту і необхідних дані про характеристики аеропорту, тощо.

З іспанської сторони винним у загибелі 62 миротворців був оголошений чинний міністр оборони Федеріко Трильо, який не організував перевірку орендованого літака на належному рівні та допустив помилку при впізнанні тіл загиблих військовослужбовців. Крім того, що в Генштабі Іспанії "полетіло" кілька високопоставлених "голів", авіакатастрофа викликала політичну кризу в країні. Через два роки агентство НАТО у сфері технічного обслуговування НАМСА, зафрахтувавше злощасний борт, визнало свою часткову відповідальність у трагедії, зізнавшись, що була взята в оренду дешева, халатно експлуатована машина, яка працювала понад визначений термін експлуатації.

Падіння українських літаків: 26.12.2010

За 20 км від Дніпропетровська розбився приватний вертоліт Aerospatiale SA 341G Gazelle, що здійснював переліт з аеропорту "Підгородне" (як правило, використовується тільки для с/х авіації, аварійних та навчальних польотів) Дніпропетровської області в Одесу з дозаправкою в Миколаєві.

Загинули пілот і троє його пасажирів, якими виявилися 19-річна Катя Ветчинкіна, 18-річна Яна Бондаренко і 22-річна Злата Маширова. Всі три дівчата працювали моделями і брали участь у різних конкурсах і показах. За неофіційними даними, напередодні вони брали участь у новорічному корпоративі в місцевому заміському туристично-розважальному комплексі SunRay. Розглядали дві версії причин аварії: людський фактор, погодні умови – туман в той день був настільки сильний, що Дніпропетровський аеропорт не обслуговував рейси.

Падіння українських літаків: 10.06.2012

Зазнав аварії літак Let L-410 Turbolet авіакомпанії "Українська школа пілотів" в Київській області. Борт піднявся з аеродрому "Бородянка" з бажаючими стрибнути з парашутом, але через погіршення погодних умов – дощ, грозу з градом і поривчастий вітер, – був змушений повернути назад. Повітряне судно впало, не дотягнувши до злітно-посадкової смуги всього кілометр.


У результаті жорсткої посадки загинуло 5 осіб із 22, які перебували на борту. Решта були госпіталізовані з численними переломами, черепно-мозковими та іншими травмами різного ступеня тяжкості. Командир повітряного судна і другий пілот були засуджені до 7 і 6 років позбавлення волі відповідно. Обидва льотчики, були визнані винними в порушенні правил безпеки руху і експлуатації повітряного транспорту, а також відсторонені від польотів на три роки.

Падіння українських літаків: 13.02.2013

Заходячи на аварійну посадку в Донецькому аеропорту, розколовся навпіл Ан-24 авіакомпанії "Південні авіалінії". Лайнер виконував внутрішній чартерний рейс з доставки футбольних вболівальників з Одеси в Донецьк на матч Ліги Чемпіонів між командами "Шахтар" (Донецьк) – "Боруссія" (Дортмунд).

За словами очевидців, літак намагався приземлитися в густому тумані і здійснив посадку на грунт між злітно-посадковою смугою і руліжною доріжкою. Причиною катастрофи була названа втрата швидкості при заході на посадку через помилки непідготовленого і недопущенного до польоту в даних метеоумовах екіпажу, який не літав перед фатальним польотом не менше 50 днів. Крім того, на борту були виявлені "зайці".


З 52 осіб на борту (вважаючи екіпаж) загинуло п'ятеро, ще 9 людей – госпіталізовані. У зв'язку з початком активних бойових дій в районі ДАП, те, що залишилося від літака було знищено і судовий процес над капітаном повітряного судна Сергієм Малашенко (йому загрожувало до 10 років ув'язнення) затягнувся на невизначений термін. Сам Малашенко, виправдовуючись, зазначав, що його збили з пантелику специфічні донецькі промислові тумани.

Падіння українських літаків: 30.08.2014

Неподалік від міста Таманрассет в Алжирі розбився вантажний літак Ан-12, що належав компанії "Україна-Аэроальянс", з вантажем нафтового обладнання. Борт, який прямував за маршрутом Глазго (Шотландія) – Алжир – Малабо (Екваторіальна Гвінея), впав у гірській місцевості в 15 милях від аеропорту Таманрассет, де він проводив дозаправку. Це відбулося всього через кілька хвилин після того, як він піднявся в повітря. Весь екіпаж літака, що складається з 7 осіб – громадян України – загинув. Причини падіння невідомі.

Падіння українських літаків: 4.10.2019

Ще один Ан-12 авіакомпанії "Україна-Аэроальянс" здійснив жорстку вимушену посадку на грунт в 1,5 кілометрах від львівського аеропорту і отримав серйозні пошкодження в результаті зіткнення з деревами. З восьми чоловік, які перебували на борту, вижити вдалося лише бортовому техніку і двом бортинженерам. Всі вони отримали важкі травми.


Літак летів чартерним вантажним рейсом за маршрутом Віко (Іспанія) – Львів – Стамбул (Туреччина) і перевозив деталі для автомобілів загальною масою 13 тонн (за даними Нацбюро розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами).

Згідно з іншими джерелами, борт перевозив будматеріали, залізні та дерев'яні конструкції.

Можливими причинами катастрофи були названі помилка пілота або командно-диспетчерського пункту, несправність судна, погані метеоумови. Спочатку передбачалося, що у лайнера закінчилося пальне, але голова правління з безпеки польотів компанії "Україна-Аэроальянс" Борис Бондаренко цю версію спростував. У зв'язку з катастрофою дію сертифіката експлуатанта авіакомпанії було призупинено.

У 2011 році цей нещасливий лайнер встиг взяти участь у зйомках голлівудського постапокаліптичного бойовика "Війна світів Z" режисера Марка Форстера з Бредом Піттом в головні ролі.

Падіння українських літаків: 21.10.2019

Біля села Тарасенкове Полтавської області впав приватний вертоліт Robinson R44, керований екс-міністром аграрної політики Тарасом Кутовим. Він прямував зі столиці до розташування власного агрохолдингу – ВАТ "Компанії Райз" у Полтавській області. Машина впала на присадибну ділянку одного з господарств і загорілася, пілот загинув. За версією слідства, причиною авіакатастрофи стали погані погодні умови та відсутність достатнього досвіду управління повітряним судном.