Блог

Алексей Буряченко: Легальний гемблінг знову під тиском

Гральний бізнес під час війни

4

comments4427

Алексей Буряченко

Политолог, кандидат политических наук, доктор философии, юрист, финансист

Исполнительный директор Ассоциации органом местного самоуправления "Международная ассоциация малых громад"

Сьогодні ми продовжимо розповідати/говорити про відверті перекоси у сприйнятті високотехнологічного легального грального бізнесу в Україні деякими правоохоронними органами. І я переконаний, що ті випадки силового тиску на підліцензійний бізнес, які підштовхнули мене до написання цієї статті є досить показовими і, на превеликий жаль, можуть носити системний характер та масштабуватись на весь легальний гемблінг, тим самим остаточно його знищивши.

 

Насправді, у такого сценарію є дуже могутні помічники/спонсори і чим “мутніша вода” зі справедливим законодавчим регулюванням грального бізнесу, тим легше знаходити ті законодавчі прогалини та колізії, які дозволяють вчиняти відносно-законний правоохоронний тиск на абсолютно легальний сучасний високотехнологічний бізнес. Який, навіть під час війни, продовжує розвиватися та бути успішним. Як кажуть: “не завдяки, а всупереч”.

 

Про сучасну кластерну економіку, яка може стати опорою/фундаментом для нашої країни, навіть у такі тяжкі часи, про, що я писав раніше (https://comments.ua/ua/blog/onovlena-klasterna-ekonomika-yak-fundament-peremogi-2592.html), але мабуть з першого разу усвідомили це не всі, пропоную перечитати. Адже, основним посилом, який був у тій статті було те, що такий самородний високотехнологічний ІТ-кластер, який сформувався в Україні, навіть під час війни, потрібно не душити, чим займаються деякі наші парламентарі чи правоохоронці, не будемо показувати пальцем..., а розвивати і максимально оберігати від різного роду зловживань та маніпуляцій. Оскільки, затягнути цей високорентабельний сегмент бізнесу назад в тінь — це по-суті основна задача представників нелегального грального бізнесу та лотерей, яких зараз, особливо в онлайн сегменті стало дуже багато. Так, за офіційної інформації Ukrainian Gambling Council, в Україні на даний час працює понад 1200 нелегальних сайтів! Але це ще далеко не все... внутрішні дослідження членів  Асоціації UGC доводять, що трафік азартних ігор в Україні очолює рашистська компанія “Mostbet” (https://www.uagc.org.ua/post/statement-of-the-head-of-the-ukrainian-gambling-council-about-systemic-pressure ).

 

З цього ми робимо логічний висновок, що бажання розбалансувати або взагалі знищити легальний гемблінг в Україні, це не просто розбірки за сфери впливу чи виключно корупційна сторона питання, по бажанню взяття під контроль цілу новітню високотехнологічну галузь економіки, а тут починає явно прослідковуватись і російський слід, а це уже абсолютно інше... це уже питання національної безпеки та захисту власної економіки від ворожої “гібридної” експансії!

 

І як я бачу, що в якийсь момент, цей водорозділ між чорним та білим, добром та злом, став уже дуже очевидним, а це говорить тільки про одне, проблеми в галузі стають максимально гостро і від швидкості та якості їх вирішення зараз на пряму залежить доля цього самобутнього сегменту економіки.

 

Так, останній випадок, який я відверто не зрозумів, це проведення серії обшуків у цілого ряду легальних B2B-компаній. Ці компанії забезпечують роботу азартного компоненту, а не організовують і проводять саму гру, а це, погодьтесь, “дві великі різниці”, як кажуть в Одесі.

 

Тобто, це піонери легального гемблінгу в Україні, які повірили державі, що вона буде підтримувати та створювати сприятливі умови для розвитку саме легального гемблінгу! І коли з боку силовиків бачиш подібне стратегічне нерозуміння ситуації, то починаєш сумніватися, або у фаховій компетенції деяких конкретних силовиків, або в тому, чи справді ці люди працюють на інтереси держави... 

 

І дійсно, набагато легше “кошмарити” той бізнес, який не ховається, а працює “в білу”. Адже, його не потрібно вишукувати, а лише тільки зайти на офіційний сайт і там є абсолютно вся інформація про легального надавача відповідних послуг: всі реквізити компаній, юридичні адреси, П.І.Б. директорів, контактні телефони, тощо. 

 

От вам і математика виходить, хто легальний і працює офіційно - набагато легше прийти і шукати юридичні колізії в рамках кримінальних проваджень, фактично блокуючи роботу, аніж боротися з шаленим напливом нелегалів, як в онлайн, так і офлайн сегменті. На превеликий жаль, такі реалії. Дуже ґрунтовно та професійно цю ситуацію розібрали аналітики Ukrainian Gambling Council і опублікували у себе на сайті (https://www.uagc.org.ua/post/statement-of-the-head-of-the-ukrainian-gambling-council-about-systemic-pressure ), чим мені і вам допомогли у розборі цього досить складного та не лінійного кейсу.

 

Процитую тут ключовий момент, який був у цьому дописі:

“Минулого тижня відбулись безпрецедентні обшуки серед легальних компаній, які працюють у сфері азартних ігор. Атакували дуже багато B2B-компаній, які, насправді, забезпечують діяльність азартного сегменту, а не організовують і проводять саму гру. Однак різні правоохоронні структури чомусь звинувачують ці компанії в організації азартних ігор, хоча згідно з ліцензією вони не можуть цього робити і не роблять.

 Особливо «цікавими» є, наприклад, висновки або результати різних актів від податкової, коли через неоднозначне тлумачення термінів, наприклад, податок на Gross Gaming Revenue (GGR, валовий ігровий дохід), йде неправильний його обрахунок, теж стосується вираховування виграшів гравців.

У законодавстві досі немає остаточної визначеності щодо гемблінгової термінології, але замість того, щоб забезпечити цю визначеність і піти на діалог із бізнесом, державні органи навпаки трактують все так, як їм це вигідно. Тож, склалася ситуація, коли поодинокі атаки на гральний бізнес перетворились на систему.”

 

Якщо бізнес працює повністю в “білу”, як суб’єкти легального гемблінгу, зазвичай, для правоохоронців та контролерів, така “заморська тваринка”, є не зрозумілою... А якщо вона є незрозумілою, її потрібно привести до формату “зрозумілості” через постійний тиск та не можливість легально працювати. Чи це нормально, звичайно ні. Але в цій ситуації винні не тільки контролери та правоохоронці, а, перш за все, депутати (суб’єкти законодавчої ініціативи), які не можуть довести законодавство про легальний гемблінг до логічного завершення, прибравши колізії та можливості для двояких трактувань законодавства, чим успішно і користуються різного розу маніпулятори, яким легальний гральний бізнес в Україні не потрібен і “як кістка в горлі”... Тінь, це те, що фінансово вигідно корупціонерам та рашистам, які, як бачимо, гарно ладять між собою, а ми чомусь зазвичай стоїмо на місці, замість того щоб бігти і виправляти ситуацію докорінно.

 

Перший базовий рецепт, що потрібно зробити, це — відновити нормальний діалог між державою та бізнесом на паритетних засадах, менше “силового тиску” і більш ефективної боротьби з нелегалами, в тому числі “лотерейниками”. А також, не забувати про обіцяні зміни до Податкового кодексу України (законопроект № 2713-д) та створення державної єдиної системи онлайн-моніторингу (ДСОМ), яку так давно обіцяли, але віз і нині там.

 

Резюмуючи, потрібно відзначити, що такі кострубаті дії з боку правоохоронців точно негативно впливають на інвестиційний фон України і боюся, що якщо продовжувати в такому ж дусі, то випадоки залучення іноземного інвестора у вітчизняний гральний бізнес, будуть скоріше виключення, а ніж сталою практикою... І в кращому випадку інвест-активність почне відновлюватись уже після війни, якщо до того часу не знищать легальний гемблінг остаточно...



comments

Новини партнерів

comments

Інші матеріали автора


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!