Блог

Алексей Буряченко: Лотереям можна, а іншим, зась! Де справедливість?

Сучасні кластери економіки під час війни.

2

comments3221

Алексей Буряченко

Политолог, кандидат политических наук, доктор философии, юрист, финансист

Исполнительный директор Ассоциации органом местного самоуправления "Международная ассоциация малых громад"

Пам’ятаєте, ми підбивали річні підсумки для держави за 2023 рік у сфері легального гемблінгу? (https://comments.ua/ua/blog/maksimum-nadhodzhen-efektivniy-rik-dlya-legalnogo-gemblingu-2717.html) І позитивні результати тоді приємно шокували багатьох — більше 2 млрд. сплачених податків під час війни, це, мабуть, своєрідний рекорд для молодого прозорого економічного кластеру в Україні.

 

Але і без “зрадоньки” не обійшлося... однобока позиція відповідного комітету ВРУ, неприйняття у другому читанні законопроекту № 2713-д, який так давно обіцяли, а віз, на превеликий жаль, і нині там, величезна кількість тіньових/піратських гральних сайтів і, звичайно, лоббі “мафії лотерейників”, які як і раніше нічого не платили за ліцензії, так і зараз нічого за них не платять! Ми маємо розуміти, що прозорість та публічність, подобаються далеко не всім, перш за все, від неї страждають рашисти та нелегали, які мріють уже давно тільки про одне — зруйнувати легальний гемблінг і повернути усе назад, у тотальну корупцію та тінь. Але про це трішки пізніше, спочатку позитив для більшого контрасту...

 

Нагадаю, що 5 грудня на своїй фейсбук-сторінці Іван Рудий, це голова КРАІЛ, написав коротке, але дуже ємке повідомлення: “За рік КРАІЛ видала 1505 ліцензій. План із надходжень до бюджету виконано на 117%. Станом на початок грудня це -- 1 871 458 340 грн!. Пристойно, думаю що так, але ідемо далі, це ще далеко не все!

 

Також, вартим уваги є і те, що у держави з’явились механізми соціального захисту. Було створено спеціальний Реєстр, куди на цей час уже занесені дані більш ніж 6000 осіб, яким заборонено відвідувати легнальні заклади та онлайн платформи з азартними іграми. Ця ініціатива направлена на боротьбу з лудоманією. Крім того, наприкінці листопада був підписаний законопроект про заборону видавати споживчі кредити особам, які включені до Реєстру осіб з обмеженим доступом до закладів.  (https://www.gc.gov.ua/) І так, ці ініціативи нашим Урядом та законодавцями мали реалізовуватись значно раніше, про що я неодноразово писав, але маємо те що маємо і добре, що відповідне нормативне регулювання уже є в наявності і починає діяти.

 

Підводячи певні проміжні підсумки, потрібно відзначити, що новий економічний кластер легального гемблінгу, навіть під час війни, показує, в цілому, позитивні тенденції на зростання та, наразі, є одним із тих “інвестиційних магнітів”, які є в Україні, як для внутрішнього, так і для зовнішнього інвестора. Рецепт такого успіху дуже простий — комбінація прозорості, законності, прогнозованості та сучасного IT-наповнення! Адже, саме це забезпечує цьому бізнесу та інвестиціям в нього безпековий компонент, що є абсолютно очевидним пріоритетом під час війни.

 

І якщо, за наслідками 2023 року, все біль-менш позитивно складається для представників легального гемблінгу, які стали бюджетною опорою держави під час війни і точками волонтерського єднання навколо допомоги нашим військовим, то у “тіньовиків” та “лотерейників” почалися системні проблеми, які почали їм створювати правоохоронні органи. Але, як відомо, чим більше “нелегалів” заганяєш в кут, тим небезпечнішими вони стають.., але про це трохи згодом.

 

Буквально на днях, з’явився черговий кейс, з однієї сторони ефективної боротьби наших правоохоронців з “мафією лотерейників”, а з іншої, як на мене, показовий випадок, що ці самі “лотерейники” прагнуть виключно до тінізації грального бізнесу і налагодженні схем по ухиленню від сплати податків на користь держави.

 

Так, детективи Бюро економічної безпеки України викрили службових осіб відомих компаній-операторів державних лотерей, які організовували азартні ігри в Інтернеті без відповідних ліцензій. (https://lviv.media/ukraina/87610-nezakonni-azartni-igri-beb-pidozryuye-dvoh-operatoriv-derzhavnih-loterej/) Як йдеться в повідомленні, двоє операторів державних лотерей, зловживаючи своїм службовим становищем, залучили підконтрольні компанії та на базі сайтів легальних лотерей незаконно проводили азартні ігри та букмекерську діяльність під виглядом державних лотерей.

 

“Жодних ліцензій на проведення діяльності з організації азартних ігор у мережі Інтернет чи букмекерської діяльності, згадувані фірми не мали”зазначили в БЕБ. Для того, щоб поповнити баланс ігрового акаунту у незаконному онлайн-казино, зловмисники використовували міскондинг та Р2Р-перекази. “Зарахування коштів відбувалося у вигляді підміни призначення платежу або звичайного переказу між рахунками фізичних осіб, замість передбаченого законом поповнення на рахунок компанії з кодом 9406 — державні лотереї”додали в БЕБ.

 

І тут само собою напрошується ключове запитання — а де голос профільного комітету ВРУ з цього приводу? Чи у когось із керівництва комітету є особистий інтерес не піднімати тему ліцензування “лотерейників”, тим самим залишаючи їх в податковій тіні? Риторичне запитання, чи не так?..

 

А може, навіть піти далі — враховуючи, що лотереї не платять за ліцензії в Україні вже понад 10 років, справедливим буде, якщо держава напрацює механізм, щоб “лотерейники” компенсували платежі за ліцензії за цей період.

 

Переконаний, що саме Мінцифра у співпраці з КРАІЛ, могла б подати цю ініціативу у відповідний комітет ВРУ. І так, я розумію, що закон зворотної сили немає і у кожного злочину є свій строк давності, але, як на мене, це був би для “лотерейників” непоганий “тест на патріотизм”, враховуючи скільки часу вони були в напів-тіні. А для бюджету воюючої країни, це було б суттєве, справедливе та абсолютно законне поповнення.

 

Адже, погодьтесь, не зовсім справедливо, коли у компаній, яка працює прозоро та законно у сфері азартних ігор, за несплату ліцензій, їх забирають/анулюють, а “лотерейники”, продовжуючи процвітати на “чорному ринку”, без ліцензійних платежів в бюджет, ще і імітують азартні ігри, як було показано на прикладі вище.

 

Отже, резюмуючи, гральний бізнес, це точно не погано, ні для держави, ні для людей і, більше того, показує, що може стати сучасним системним кластером економіки і драйвером для її розвитку! Але необхідне ефективне, прозоре та справедливе регулювання. Без цього ніяк.

 

Якщо є дірки в “нормативці” цим із задоволенням будуть користуватися “нелегали” і ця боротьба з “вітряними млинами” буде безкінечною, а ми, експертне середовище та громадськість, будемо відчувати себе, ніким іншим, як Дон Кіхотами...

 

Справедливість і рівність для всіх учасників ринку має бути основним пріоритетом легального гемблінгу в Україні і жодна “лотерейна мафія” чи інші нелегали, не мають отримувати преференцій перед легальним бізнесом. Наявний дисбаланс тільки буде породжувати додаткову тінь та корупцію, що враховуючи специфіку цього бізнесу, є абсолютно неприпустимим.

 

Менше контролю держави та більше можливостей для заробітку поза нормативним полем/поза законом — це ідеальна формула “лотерейної мафії”, яку ми маємо зламати раз і на завжди.

 

P.S. Друзі і коли вам кажуть, що гральний бізнес -- це зло, не вірте на слово піддаючись емоціям. Усе, що в тіні — от, де зло, корупція та безконтрольність!

 

А те, що “на світлі” потрібно покращувати враховуючи сучасні найкращі світові практики ефективного врядування, пропорційності та субсидіарності, і в жодному випадку не скочуватись до пагубного популізму! Тільки так держава отримує податки, бізнес/інвестор доходи, а людина захист, в тому числі і медичний у разі потреби.

 

І якщо хтось думає, що якщо закрити очі на проблему, вона щезне, це не так. Насправді, ця вся медійна кампанія із дискредитації грального бізнесу на це і розрахована, що перевіряти факти ви не будете і піддастеся емоціям. Але повторюю, це простий, а отже, зазвичай, найгірший шлях.

 

Раціо — понад усе! Маніпуляторам — бій!



comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора


Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!