Рубрики
МЕНЮ
3
Политолог, кандидат политических наук, доктор философии, юрист, финансист
Исполнительный директор Ассоциации органом местного самоуправления "Международная ассоциация малых громад"
Армія, боротьба з корупцією корупцію, і гроші. Якщо лаконічно, то це зараз три ключові пріоритети для нашої держави під час війни. І якщо минулий, надзвичайно важкий рік, єдиним пріоритетом було виживання і все, що з цим пов’язано — це, звичайно, армія, то на цей рік завдань у нас ще побільшало і додалась боротьба з внутрішнім ворогом — корупцією і колабораціонізм та пошук грошей, але про це мало хто говорить вголос.
Однозначно добре, що ці ключові пріоритети забезпечує змістом і діями безпосередньо Президент України і Верховний Головнокомандувач Володимир Зеленський. І тягар це, повірте, не з легких... Вичищати, ще і під час війни, “авгієві стайні” які накопичувались десятиліттями — це не завдання, це місія. Але є людський запит і людська підтримка цих надзвичайно важливих процесів і це найголовніше, адже ні про яку євро- чи євроатлантичну інтеграцію, з таким рівнем внутрішньої корупції, мови йти не буде, взагалі.
Але для забезпечення внутрішньої стабільності в країні, на фоні падіння ВВП, міграції та збільшення безробіття, виявляється потрібні кошти і кошти не малі. Підтримка від партнерів та зовнішні запозичення, звичайно, тримають економіку “на плаву”, але докорінні зміни і оптимізація державних видатків по збалансуванню системи “видатки-ефективність” уже давно перезріла.
Роздутий та здебільшого мало ефективний державний апарат, особливо на центральному рівні, неадекватні заробітні плати та премії в деяких міністерствах, державних підприємствах, наглядових радах та державних банках, викликають у суспільства тільки одне відчуття — обурення від несправедливості і це абсолютно зрозуміло і очікувано. Більше того, величезна кількість високопосадовців на усіх рівнях майже остаточно відірвалися від реальності і користуючись нормативними лазівками воєнного стану остаточно капсулізувалися, а дехто, в такі складні для держави часи, і взагалі почав набивати кармани корупційними грошима, по суті обкрадаючи свою ж країну, яка воює з ворогом. Окрім як мародерством, це ніяк не назвеш!
І коли лідер нації Володимир Зеленський разом з усім народом роблять усе можливе щоб забезпечити армію усім необхідним, а пенсіонерів пенсіями, деякі корупціонери отримують з держави “собі на карман” корупційну ренту. Огидно і не мені одному.
Разом з тим, позитивні зрушення в процесі подолання нашого внутрішнього ворога, все ж є, завдяки надзвичайно успішній роботі наших правоохоронців. Президент у своєму зверненні відзначив успіхи в роботі, перш за все, Державного бюро розслідувань (ДБР), Офісу генерального прокурора та Служби безпеки України(СБУ). Від себе зазначу, що найпотужніші показники ефективності, враховуючи статистичні дані, показало саме Державне бюро розслідувань.
Для справедливості потрібно відзначити і старання КМУ, оскільки нещодавно була навіть прийнята довгоочікувана антикорупційна програма Уряду, яка має забезпечувати якісну превенцію, але це уже зовсім інша історія... Пропоную спинитися на тому, що і Уряд і правоохоронці все ж почули заклики президента та запит народу і почали активно надолужувати згаяне, особливо яскраво це виходить у правоохоронців. Коли усі почули що недоторканих в країні більше немає, те саме ДБР, почало задавати дуже не зручні питання багато кому, а ОГП, їх в цьому підтримало.
І от перші наслідки — олігархи, високопосадовці, колаборанти, продажні правоохоронці та судді, повернення у державну власність природних монополій Фірташі, Живаги, Коломойські, Дерипаски, та багато-багато інших! І переважна більшість цих реалізацій саме за працівниками ДБР.
Але повертаємось до грошей, важливої теми на сьогодні. Виявляється, що якщо добре “потрясти” тотально корумповані митницю та податкову, можна повернути до бюджету і, найголовніше, забезпечити на завтрашній день, величезну суму грошей. Зі слів директора ДБР Олексія Сухачова, -- «За попередніми оцінками, щомісячно оборудки на митниці вимивають з державного бюджету до десяти мільярдів гривень. Це – великі кошти, які мали б піти на виплату пенсій, реалізацію соціальних проєктів чи допомогу армії. Це – третина від того, що мала б збирати установа протягом місяця, тобто, кожна третя гривня з митних зборів йшла до кишень корупціонерів. Ці кошти мають повернутися із тіньового сектору до бюджету».
Це просто шок... десять мільярдів щомісяця, зловживань тільки на одній митниці і це ще без остаточних прорахунків по податковій!
Митники, податківці, усі, які причетні до корупційних схем, мають раз і на завжди, усвідомити одне — вони працюють не в приватній структурі, а в державній, а отже не на себе, а на державу і на кожного українця. Їх основна функція не мародерити під час війни та створювати корупційні схеми, а наповнювати бюджет в тісній координації з правоохоронцями, органами державної влади та ОМС.
Проміжний підсумок. Якщо в найкоротший термін команді президента вдасться оптимізувати видатки на державний апарат, враховуючи результати функціонального аудиту проведеного в НАДС, та показники ефективності суддів та правоохоронців, з однієї сторони. І мінімізувати корупційну складову в державному секторі, переважно в тому який відповідає за наповнення бюджету, з великою вірогідністю, ще до кінця року нам вдасться досягти значних успіхів і оптимізувати усі процеси в державі переважно на досягнення наших стратегічних цілей — Перемоги над зовнішнім та внутрішнім ворогом та швидка інтеграція в ЄС та НАТО. Головне не збавляти обертів!
Тепер по НАБУ. Останні дні принесли нашому суспільству ще одну знакову новину у антикорупційному середовищі — це обрання нового очільники НАБУ. Конкурс і дійсно був досить тривалий, не легкий для кандидатів та, як на мене, максимально прозорий. І його результати мене, як і багатьох інших, також базово задовольнили, адже кандидатура Кривоноса здавалася максимально нейтральною та рівновіддаленою від усіх груп впливу, при цьому він уже на той час очолював ДІАМ і там за ним корупційного шлейфу не спостерігалось, хоча, а як усі знають, місце там ще те, як зараз кажуть, “з підвищеними корупційними ризиками”.
Але чи Кривонос стане ідеальним очільником НАБУ, відверто сумніваюсь, але все покаже тільки час... Багато буде залежати від тих пріоритетів, які він буде ставити перед собою та перед колективом НАБУ, адже наразі і у мене, і у дуже багатьох аналітиків, які спеціалізуються на правоохоронних органах, до НАБУ більше питань, а ніж відповідей. Але це, звичайно, питання не до нового очільника, а до тієї системи, яка вибудована в самому НАБУ, ще з моменту його створення, 2015 року.
Так, багато експертів та аналітиків мають претензії за цей час по ефективності роботи та до тих коштів, які витрачаються на утримання НАБУ з державного бюджету. Отож, на утримання 700 працівників НАБУ, із них близько 200 державних службовців, держава щороку витрачає 1,2 млрд.грн, а для порівняння, на утримання 1600 працівників ДБР, тільки 2,2 млрд.грн., хоча показники у цих двох державних органів, відрізняються надзвичайно суттєво.
Так, на 700 працівників НАБУ, припадає всього 716 кримінальних проваджень, це, враховуючи, що близько третини працівників не детективи НАБУ, а державні службовці, близько 1,5-2 кримінальних провадження на одного детектива. І для порівняння візьміть показники ДБР. На 1600 працівників, де також приблизно третина з яких є державними службовцями, майже 39 000 кримінальних проваджень. Щоб порахувати приблизне навантаження на одного слідчого беру калькулятор — виходить — 35 проваджень на одного слідчого. Ідемо далі...
Вироків суду, по справах НАБУ — 49, 7 з яких виправдувальні, а приводити показники ДБР, аж якось взагалі не зручно — 1741, з яких 4 виправдувальних... Дозвольте про цифри повернутих коштів до державного бюджету я спинятись окремо не буду, вони для НАБУ у порівнянні з ДБР просто катастрофічні.
Загалом на утримання НАБУ вже витрачено з бюджету понад 6 млрд грн, тобто в середньому один обвинувачений корупціонер «коштує» державі понад 8 млн грн, а одне кримінальне провадження — 16 млн грн. Якось так...
Не думайте, що я критикую НАБУ і це камінь в город новопризначеного очільника Кривоноса, абсолютно НІ! Обрання Кривоноса я підтримую і бажаю йому тільки добра та успіхів, але, разом з тим, я хочу звернути його увагу та увагу громадськості на, як на мене, глибоку кризу неефективності в самому НАБУ, а кошти які витрачаються бюджетом на утримання цієї структури, погодьтесь, дуже значні, особливо у співвідношенні з результатами їх роботи.
І як маленьке резюме. Нам або потрібно ефективно налагодити роботу НАБУ, і в цьому я готовий допомогти пану Кривоносу, або перерозподілити бюджетні кошти на тих хто справді ефективно працює, їм потрібніше... Держава та люди, з податків яких утримується державний апарат, мають право на отримання максимальних для себе результати за свої кошти.
Але, завершити цю статтю я хочу все ж на позитивній ноті. Ми, як суспільство щодня дорослішаємо і в “байки” від політиканів, які під час війни намагаються “розхитати човен”, уже давно не віримо. Адже дуже чітко знаємо чого хочемо — Перемоги над ворогами, як внутрішніми, так і зовнішніми, і добре, що президент, як лідер нації, став знаковим “локомотивом” на цьому тяжкому, але важливому для кожного із нас шляху до нашої спільної мрії, про багату, вільну та незалежну Україну! У нас усе вийде, головне не розхолоджуватись та впевнено, крок за кроком, іти до мети. І ніхто нас не спинить у наших прагненнях, ні путін, ні олігархи, ні корупціонери.
Українська нація уже остаточно встала з колін і усі ми як один кажемо — Слава Україні, а у відповідь з усього світу чуємо — Героям Слава! А отже, буде і — Смерть Ворогам!
Новини партнерів
Інші матеріали автора
Новини