Рубрики
МЕНЮ
Максим Иванов
Якщо владі часів Порошенкоа періодично "закидали" звинувачення в "мародерстві" на війні, то влада Зеленського може увійти (якщо не сказати – вляпатися) в історію як та, що займалася "мародерством" на коронакризі. Видання "Коментарі" розбиралося з найбільш кричущими фактами використання нашими можновладцями нинішньої важкої ситуації у своїх інтересах.
Кадрова політика Зе-команди і раніше не витримувала критики. Але з моменту пандемії та карантину і зовсім пішла в рознос. Зміни міністрів, голів податкової та митної, спроба взяти під контроль НАБУ, фактичне скасування конкурсів на посади виглядає як явний переділ сфер впливу.
Аналітик, політтехнолог Олександр Кочетков зазначає: "Кадрова політика нинішньої влади початково не відрізнялася ані продуманістю, ані законослухняністю, ані відповідністю передвиборчим обіцянкам. Спочатку ми спостерігали абсолютно безглузду практику залучення "нових осіб" без досвіду держслужби і віком не більше сорока років. І в переважній більшості ці кадри виявилися "соросятами" і "порохолюбами". Але від економіки і управління вони були так само далекі, як Володимир Зеленський від Василя Голобородька".
Як результат – в економіці почалися проблеми, в першу чергу, з надходженням в бюджет. Тоді кадровий маятник різко хитнувся в протилежний бік.
"Виявилися затребуваними досвідчені люди, а не ті, хто має скільки-небудь позитивний бекграуд, а сумнівні функціонери часів не тільки Порошенка, але вже і Януковича, – підкреслює аналітик. – Тобто, до Михайла Саакашвілі у влади є питання, а до Василя Цушка – силовика Януковича – ні. Довірена особа міністра економіки (часів президентства Порошенка) Степана Кубіва, його колишній заступник Михайло Титарчук призначений заступником в податкову. Інший кадр того ж Кубіва – Валерій Жалдак – став замміністра спорту. І таких прикладів – безліч.
При цьому, зазначає Олександр Кочетков, дійсно фахівця Ігоря Уманського раптово звільняють з Кабміну з поста міністра фінансів, так як він посмів розкрити схеми розкрадання бюджетних грошей.
"Зараз у кадровій політиці вже не хаос, а цілеспрямоване призначення (навряд чи безкорисливе!) на високі посади людей, які здатні просто добити покошену епідемією країну, – упевнений аналітик. – Причому, карантин просто розв'язав руки оточення президента у спрощенні призначення "своїх людей", а сам Володимир Зеленський цей процес явно не контролює. За це доведеться відповідати. І не тільки політично, а в кримінальному порядку. Нагадаю, що проти Петра Порошенка ведеться ряд розслідувань, що стосується передбачуваного порушення закону при призначенні їм низки чиновників. У нинішньому випадку порушення не менш очевидні, і на форс-мажор їх списати навряд чи вдасться".
Є чимало питань і стосовно секвестру бюджету. Він виконаний швидше не в цілях боротьби з пандемією і її наслідками, скільки з прицілом на "розпил" коштів на центральному рівні і торпедування місцевих бюджетів.
Серед питань, які виникли у експертів після перекроювання головного фінансового документа країни, наступні:
1. Чому замість стабілізаційного фонду, який потрібно було прийняти змінами до бюджетного кодексу, і використання якого чітко прописувалося б у законодавчому полі, приймається фонд по боротьбі з коронавірусом, використання якого буде здійснюватись по порядку, прийнятому Кабміном?
2. Чому цей фонд на боротьбу з Covid-19 зменшився з початкових 97,06 млрд до 64,7 млрд гривень? Цього, впевнені експерти, абсолютно не вистачить для того, щоб хоча б мінімально протистояти викликам.
3. Чому новою редакцією бюджету зняті всі обмеження на позики під гарантію уряду, а прострочений борг, взятий під гарантію уряду, став держборгом?
4. Чому замість виділення додаткових майже 3,3 млрд на обслуговування держборгу не проводяться переговори про реструктуризацію цього боргу (зі зменшенням відсотків і збільшенням терміну виплат)?
5. Чому секвестр бюджету, який повинен був зробити дефіцит меншим (для чого, власне, він і приймається), різко збільшив його, відкриваючи дорогу до зростання інфляції?
6. Чому різко зменшили фінансування місцевих бюджетів (на 9-10 млрд грн), зате істотно зросло фінансування МВС?
7. Чому в бюджет закладені абсолютно нереальні макропоказники?
Директор Інституту соціально-економічної трансформації, експерт в Економічній експертній платформі Ілля Несходовський звертає увагу на реалістичність доходів, закладених у змінах до бюджету, які прийняті нібито для боротьби з епідемією і економічною кризою.
"Ключові макроекономічні показники, закладені в основу прогнозних показників доходу бюджету, викликають масу питань, – зазначає експерт. – Індекс інфляції в 11,6%, курс долара (29 грн за 1 дол), падіння економіки у 4,8%, безробіття 9,4% – все це нереалістично. Нагадаю, що в первісному варіанті було закладено курс у 27 грн за долар. Фактично за перший квартал 2020 року він був 24,5, що істотно знизило доходи з митниці. І це не вина звільненого голови Держмитної служби Нефьодова, за якого об'єктивні показники збільшилися. Це – результат хибного макроекономічного прогнозування, а також зміни ситуації з енергоносіями на світових ринках. Але в бюджет продовжують вносити нереальні цифри, без урахування нових цін на нафту, на газ і так далі. В цілому це призведе до ще більшого невиконання бюджету за наступні квартали".
Незважаючи на прогноз в останньому Інфляційному звіті НБУ, де індекс інфляції на 2020 рік прогнозується на рівні 5-6%, завищений прогноз інфляції 11,6% у державному бюджеті, за словами Іллі Несходовського, явно завищує доходи бюджету від податків на споживання, такі як податок на додану вартість і акцизний податок.
При плануванні податку з доходів фізичних осіб не враховано те, що значна частина працівників відправлена у неоплачувані відпустки (або оплата відбувалася частково в розмірі 2/3 окладу за вимушений простій). Занижений рівень безробіття також призводить до завищених очікувань надходження від цього податку.
Також експерт звертає увагу, що укладачі головного фінансового документа країни не заклали необхідний обсяг компенсацій на зменшення доходів Пенсійного фонду України, в результаті зменшення загального обсягу фонду оплати праці, а також скасування соціального внеску для приватних підприємців. Закладений розмір компенсацій спрямований виключно на планову індексацію і 1000 грн доплати до пенсій. Таким чином, не враховані у витратах бюджету додатково не менше 20-30 млрд грн.
Йдеться фактично про те, що уряд через маніпуляції з макроекономічним прогнозом занизив дефіцит держбюджету не менше ніж на 100-150 млрд грн. Щоб його виконати, уряду для покриття дефіциту треба буде залучити не менше 400-450 млрд або не менше 15-16 млрд доларів. При цьому в попередніх домовленостях з МВФ йде мова лише про 3,5 млрд доларів.
"І ще не факт, що цей транш буде отриманий, – підкреслює Ілля Несходовський. – Наші західні партнери явно незадоволені і звільненням голів податкової та митної служб (реформа цих відомств були одними з ключових пунктів минулих меморандумів з МВФ), спробами звільнити голову НАБУ. Представники МВФ вже відкрито заявили про загрозу співпраці з Україною. Тому єдиним джерелом покриття дефіциту може виявити тільки друкарський верстат НБУ, а призведе це до інфляції і ще більшого падіння економіки і зубожіння українських громадян".
Фонд боротьби з коронавірусом затверджений у розмірі 64,7 млрд і, на думку Несходовського, це більш ніж дивно, якщо врахувати, що зміни в бюджеті були анонсовані як формування фінансової підтримки боротьби з епідемією. При цьому загальний дефіцит бюджету запланований на рівні 298 млрд грн.
"Таке враження, що влада вирішила списати власні помилки, які призвели до падіння економіки на карантин і світову економічну криза, – говорить експерт. – Зразок – "ми ні при чому, це все – світові тенденції". Макроекономічний прогноз для України від Міжнародного валютного фонду на диво більш реалістичний, а саме падіння економіки на 7,7%, інфляція в розмірі 4,5%, рівень безробіття 10,1%".
Ілля Несходовський звертає увагу, що в цьому бюджеті основні статті, які були скорочені, стосуються місцевих бюджетів, а саме зменшено субвенції на розвиток ВІДГ, на соцекономрозвиток регіонів, Державний фонд регіонального розвитку. Крім цього, основна податкова пільга, яку отримав бізнес, це пільга з податку на землю і нерухомість, що суттєво скоротило доходи все тих же місцевих бюджетів. Як пільга по податку з доходів громадян, яка зараз розглядається...
При цьому, основні витрати в боротьбі з коронавірусом несуть саме місцеві влади. На сьогоднішній день з бюджетів усіх рівнів в Україні на це витратили близько 1,1 млрд грн, близько 700 мільйонів з яких – витрачено з місцевих бюджетів.
"З 400 мільйонів гривень, виділених з держбюджету, понад 260 млн грн були спрямовані не лікарям, які масово заражаються, а на нацполіцію і МВС. Схоже, що напередодні місцевих виборів центральна влада хоче максимально спустошити місцеві бюджети, не даючи владі на місцях ефективно протистояти викликам. Складається враження, що центральна влада спеціально дискредитує мерів, селищних голів, міськради та селищні ради, намагаючись зробити їх більш залежними від центру і провокуючи обурення жителів регіонів на їх дії", – говорить експерт.
Вивезення медичних засобів за кордон в умовах поточної пандемії, дефіцит захисних масок, дикі ціни на них, що не знижуються, "гуманітарка" в супермаркетах – ті ще "вишеньки" на торті, який влада сватає народу як прояв свого героїзму в боротьбі з коронакризою.
Причому є серйозні питання як до уряду Гончарука так і до Кабміну Шмигаля.
Є думка, що Гончарук повинен бути викликаний на допит за ігнорування листа РНБО про заборону експорту та реекспорту продукції медичного призначення, захисних масок, рукавичок, халатів, необхідних для протиепідеміологічних заходів. За даними ЗМІ, відповідний лист з'явився 31 січня, невдовзі після початку поширення вірусу по світу. Однак Митна служба оформляла дану продукцію аж до 11 березня. Це, за чутками, дозволило вивести з України 980 тонн масок.
Сам Гончарук запевняє, що його уряд вчасно зреагував на пандемію. У тому числі щодо вивезення продукції відповідного призначення. А те, що заборону ввели лише 3 березня, після зміни Кабміну, пов'язує з тим, що саме так і розглядалося в одному зі сценаріїв протидії пандемії.
І все ж Спеціалізована антикорупційна прокуратура відкрила кримінальне провадження за фактом можливої службової недбалості Кабміну Гончарука. Адже якщо б ті ж маски не настільки завзято вивозили, а почали виготовляти ударними темпами, ми б не мали їх дефіциту і небувалого зростання цін на дану продукцію – з 1 грн до 20-30, а то і вище.
Представники проекту Transparency International Ukraine відзначають, що з 1 січня по 28 березня 2020 року державні замовники купили майже 2,5 млн медмасок на 25 млн грн. Пік закупівель (1,8 млн штук) припав на березень, коли в Україні ввели карантин для боротьби з поширенням коронавіруса. Причому якщо в січні держзамовники могли купити маски в середньому по 0,68-1,5 грн за штуку, то в березні ціна "підскочила" до 10-25 грн за одиницю. Хтось явно добре "нагрів руки".
Бити по таким рукам повинні Антимонопольний комітет та антикорупційні органи. Але вони є швидше фіктивними. Тому що працюють за принципом "чого бажаєте?", а не по букві і духу закону.
Черговим скандалом в ракурсі махінацій з медзасобами стала поява медичного вантажу з Китаю – захисних масок та костюмів – на прилавках мережі "Епіцентр". В Офісі президента (ОП), описуючи зустріч президентом Володимиром Зеленським Ан-225 "Мрія", відзначили, що транспортний літак доставив з Тяньцзіня понад 100 тонн гуманітарного вантажу.
А незабаром в мерію Києва прийшов лист з пропозицією купувати медичні товари протиепідемічного призначення у компанії "Епіцентр К".
Пізніше заступник голови ОП Кирило Тимошенко визнав, що той рейс оплачував "Епіцентр". І що їм, дійсно, доставили не тільки гуманітарку, але і комерцію. Те, що вантаж, оформлений із звільненням від сплати ввізного мита та ПДВ (від якого у зв'язку із змінами законодавства звільняються всі медичні товари – як гуманітарного, так і комерційного призначення) включав ще і комерційну продукцію, виглядає, на думку Тимошенко, нормально.
З цим, м'яко кажучи, не згодні опитані виданням "Коментарі" експерти – директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала, його колега – політтехнолог Олексій Голобуцький, заступник директора Українського центру соціальної аналітики Валерій Песецький. Вони говорять про цинізм української влади, що провертає афери (або дозволяє це робити певному колу комерсантів) під час карантину.
"Думаю, тут буде стояти питання моральної відповідальності, – каже політолог аналітичного центру ИНПОЛИТ Микита Трачук. – Робиться красиве шоу, українців підводять до того, що це все зробили президент і його команда. А потім виявляється, що всім займалися бізнесмени, а влада робила швидше арбітраж процесу. В тисячний раз за рік правління Зе-влади ми бачимо, як вона провалює комунікацію з народом".
Що стосується дефіциту масок, їх вивезення за кордон та інших "проколів", тут, на думку Микити Трачука, влада (включаючи минуле і нинішнє уряду) повинна нести серйозну відповідальність. Але не факт, що понесе.
"Так, ми бачимо елементи бенкету під час чуми. Але тут скоріше вся система нашої держави працює таким чином, що навіть в карантин у нас наживаються. Навіть у таких складних ситуаціях є якісь схеми, "мутки" для заробляння грошей на загальній біді, – підкреслює експерт. – На це накладається те, що державні інституції фактично розвалено. Ну, а корупційні схеми у нас традиційно очолюють топи, еліти. Вони навряд чи понесуть відповідальність. А ось "стрілочників" можуть знайти".
Між тим, з початку пандемії коронавіруса в аптеки тій же Туреччині було поставлено близько 55 мільйонів масок, 40 мільйонів з яких безкоштовно роздали громадянам.
А на вулиці українських міст зараз виходять активісти молодіжного крила "Опозиційної платформи — За життя", які роздають безкоштовно захисні маски, закуплені сім'єю Віктора Медведчука і Оксани Марченко.
Вибірковий карантин, коли на тлі знищення малого і середнього бізнесу великі гравці отримали можливість працювати – ще одна серйозна претензія до Зе-команди. Так, наприклад, ніхто не чіпав McDonalds, зате "табу" наклали на безлічі дрібних кафешок. Повідомлення про те, що київський ресторан "Велюр", що належить нардепу з СН Миколи Тищенка, працює під час карантину, викликало масу обурень. У партії влади обіцяли розібратися в ситуації.
Але те, як там вміють "розбиратися", ми вже не раз бачили. Від слова "ніяк".
І, звичайно, досить дивним виглядає робота торгових центрів "Епіцентр", які налагодили продаж захисних масок, антисептиків, побутових засобів дезінфекції нібито з метою "продовжувати виконувати соціальну місію". При цьому маса інших господарських магазинів, які теж могли б піти таким самим шляхом, виявилися "під замком".
В Офісі президента України на повному серйозі заявили, що аналогічні "Епіцентру" компанії нібито самі не хочуть працювати в період пандемії. Як, напевно, і ринки, які то відкривали, то закривали, ніби випробовуючи на повільному вогні. Як і величезна кількість малих і середніх бізнесів, фактично знищених виборчим карантином.
В результаті підприємці почали виходити на акції протесту в різних містах, включаючи Київ. Вони вимагали дати можливість працювати. А опозиція цілком резонно вимагає притягнути до відповідальності всіх, хто стояв за рішенням "вибіркового карантину".
Своє слово сказали і місцеві влади. В Дніпрі, Мукачево, Черкасах заявили, що будуть послаблювати карантинні заходи куди стрімкіше, ніж хотіла б центральна влада. У відповідь їм погрожують кримінальними справами. До речі, читачі "Коментарів" в цій ситуації стали на бік мера Черкас.
Аналітик, кандидат економічних наук Володимир Коваль наголошує, що ми бачимо подвійні стандарти у всьому: від політичних процесів – до роботи під час карантину.
"Чинна влада остаточно отримала ярлик "безпринципний хамелеон", – упевнений експерт. – Інакше як трактувати позицію, що всім під час карантину, працювати не можна, але деяким можна? Це як в старому анекдоті: "На червоне світло їхати не можна, але якщо повільно, то можна"... Мережа "Епіцентр" і ресторан нардепа Тищенкв "Велюр" – це тільки відомі розкручені в медіа приклади. Особливий цинізм ситуації в тому, що зі всіх каналів ТБ можновладці повторюють про необхідність карантину, а самі під шумок, продовжують "рубати бабло". При цьому тисячі маленьких і середніх магазинів і кафе дійсно закриті вже більше 50-ти днів".
Дрібний і середній бізнес руйнується на очах, підкреслює Володимир Коваль. А в столиці, під боком у уряду, хтось продовжує роботу.
"Вони мали на увазі цей карантин. Вони – на особливому рахунку. Їм закони не писані. І відповідальності – ніякої, – відзначає аналітик. – Всі все знають – і всі мовчать. І Офіс президента, і МВС як в рот води набрали... А ось як в парку когось затримати за порушення карантину – тут вони перші. І штраф на 17 тисяч гривень випишуть, і моралі суспільства шанують, і грізно погрожуватимуть пальчиком. Такі наші політичні реалії".
Карантин, на думку Володимира Коваля, остаточно зірвав маски. І гасло в стилі "Закон один для всіх" залишається для України не більше ніж передвиборчою обіцянкою. Зате багатьом представникам малого та середнього бізнесу доведеться починати фактично з нуля.
"Більше того – з карантину багато хто вже і не вийде, – прогнозує експерт. – А вже про те, щоб вийти на докарантинні обсяги, більшості підприємців можна і не мріяти. Рівень споживчого попиту, як з економічних, так і з психологічних причин впав настільки, що цілі напрямки бізнесу опинилися під загрозою краху. Крім дрібних і середніх івент компаній очевидно, що суттєво втратить і ресторанний бізнес. Я вже не кажу про масовий туризм".
На думку аналітика, масове банкрутство підприємців не тільки призведе до колосального навантаження на бюджет, але і до зубожіння цілих верств суспільства.
"З великою часткою ймовірності можемо говорити, що так званий "середній клас" в Україні перестане існувати, – говорить Володимир Коваль. – Це призведе до зростання і без того високих протестних настроїв у суспільстві. У країні, де йде війна, це вкрай небезпечно... Ну, а наближені до влади, тим часом, можуть не поспішаючи попивати умовний чайок в яких-небудь "Велюрах" і насолоджуватися життям".
Політичний експерт Євген Магда звертає увагу, що коронавірус загострив відомі проблеми українського суспільства – вседозволеність у діях влади і корупцію.
"Ми переконалися, що принцип "Друзям – все, а ворогам – карантин" працює майже безвідмовно, – підкреслює Євген Магда. Через 7 тижнів карантину влада так і не сформувала дієвий план виходу з нього, не знайшла можливості реально підтримати малий і середній бізнес. Чи настане за це політична відповідальність – залежить не від коронавіруса, а від нас з вами".
Нагадаємо, раніше єксперты оцінили для видання "Коментарі" рішення уряду України продовжити карантинний режим у країні.
Новини партнерів
Новини